Tesla’s topman Elon Musk kondigde woensdagnacht aan dat alle nieuwe auto’s hardware krijgen waarmee ze volledig zelfrijdend kunnen zijn – maar de fabrikant van elektrische auto’s sluit aansprakelijkheid voor crashes uit.
“Dat is iets voor een individuele verzekering”, zei Musk. “Als het om een generieke ontwerpfout gaat, dan zouden we daar zeker verantwoordelijkheid voor nemen.”
Tesla wilde verder niet uitweiden over de uitspraak van Musk.
Musk maakte opmerking toen een journalist vroeg of Tesla een aanpak zou volgen vergelijkbaar met Volvo, als het gaat om ongelukken met zelfrijdende auto’s.
Volvo heeft aangegeven volledige aansprakelijkheid te accepteren voor elk ongeluk dat zijn zelfrijdende auto’s betreft.
Musk vergeleek het accepteren van verantwoordelijkheid voor een zelfrijdende auto met het vastzitten in een lift.
"Hoe je op dit punt kunt naar zelfrijdende auto's kunt kijken, lijkt erg op het geval waar iemand vastzit in een lift. Neemt Otis [liftenmaker] de verantwoordelijkheid op zich voor alle liften in de wereld? Nee, dat doen ze niet."
Tesla's Autopilot wordt nog onderzocht door de Amerikaanse overheidsinstantie die over de verkeersveiligheid gaat, de National Highway Traffic Safety Administration. De Autopilot stond aan bij een recente crash in mei waarbij de bestuurder overleed.
De aanhangwagen van een tractor die voor een Tesla reed, nam een bocht naar links toen het ongeluk plaatsvond. De Tesla schoof onder de aanhangwagen door en gleed toen van de weg af, waarna de auto tegen hekwerken en een hoogspanningsmast reed.
Tesla schreef in een blogpost dat de Autopilot "de witte zijkant van de aanhanger niet goed opmerkte bij een heldere lucht, waardoor de rem niet werd geactiveerd."
Een Tesla raakte ook betrokken bij een crash in China met een Autopilot, bevestigde het bedrijf volgens Reuters. Er waren geen gewonden bij dat incident.
Musk uitte kritiek op de media-aandacht voor ongelukken met de Tesla Autopilot.
"Wat ik wil noemen, iets dat me verontrust, is de intensiteit van de media-aandacht voor Autopilot crashes," zei Musk. "Die staat werkelijk in geen verhouding tot het relatieve gebrek aan aandacht voor de 1,2 miljoen mensen die jaarlijks omkomen bij ongelukken met handgestuurde auto's."
Zelfrijdende Tesla's
Alle voertuigen die nu in productie zijn bevatten de hardware zodat de auto helemaal zelf kan rijden. Ook het laatst gelanceerde Model 3 heeft deze feature. Model S en X zijn volgens de verklaring al in productie met de nieuwste configuratie.
"Volledige autonomie maakt een Tesla substantieel veiliger dan een menselijke bestuurder. Zelfbesturende voertuigen zullen een belangrijke rol spelen in het verbeteren van de veiligheid in het verkeer", aldus Tesla
Tesla meldde dat in de nieuwe hardware tijdelijk bepaalde instellingen ontbreken die op eerstegeneratiehardware wel beschikbaar zijn. Om alle features te activeren, testen en kalibreren is dit volgens de autofabrikant nodig.